lørdag 2. september 2017

“Work camp” dag 2..

En lang, solrik dag med hard innsats mot syrinhekken. De siste materialene som ble med hjem har gått tomt, og det har energien og for i dag. Nå er ytterligere noen meter syrin fjernet og fire nye åpninger er på plass. Tre av disse skal fylles er planen. Den helt til venstre har 2’x3’ for å holde for en ny plankevegg. Den ved siden av har samme dimensjon men skal ha langsgående lekter. Ja, litt likt det jeg gjorde på andre siden. Men, jeg har ikke noen plank enda. Den bak det gamle epletre skulle jeg fylle med ‘nøkkelhullet’ som vart med meg så lenge. Mål var deretter men når jeg tok den av espalieret så var den ikke til å redde, den har helt enkelt vært med for lenge nå. Jeg får finne noe annet men det skal ikke være vaier. Vaier satte jeg i tredje åpningen, fire rader denne gang.

Klatrerose og Clematis måtte bindes mot noen bambuspinner for å komme vekk fra gjerdet. Espalieret tok jeg jo vekk. Men før jeg gav meg for i dag så hadde jeg midlertidig festet dem mot det nye.

Mellom disse to var ene beinet til espalieret. Det hullet måtte tettes og mens jeg krafset rundt fant jeg flere syrinrøtter som jeg fjernet. Her sto også to liljer som jeg tok opp og flyttet til baksiden. Der er nå all avsatt plass fyllet opp med liljer. Ikke en ‘pinne’ som ikke har liljeløk under seg. Vil minnes de er hvite?

Nå som det ble så pass mye plass til overs så fant jeg ut at jeg skulle flytte en rose (i stedet for å kjøpe ny!!..). Den som til slutt hadde kommet opp i kassen under morelltre. Snakk om trøbbel å bestemme seg, hit hadde jeg jo flyttet Veronica planten i går.. (nå går jeg med flere tanker/ planer ? for den kassen..) Dessuten kom det ned noen løk som jeg gravet opp og tre allium, nå er også den andre posen tømt.  Den blå Veronica’n som synes til venstre er en stengel jeg klarte brekke (sukk..) jeg satte den bare ned i bakken, litet håp finnes nok ikke en gang men den står fortsatt blå og fin noen dager kanskje?

Pjusken er altså min buskrose ‘Ghita Renaissance’, ikke lett å tro. At denne skal kunne bli 120 cm ! har jeg svårt att tro. Krysser fingrer og tær for at den tar seg. Tredje stedet i hagen nå..

(bilde fra 2011)

At fortsatt hele partiet til høyre gjenstår forsøker jeg å ikke tenke på akkurat nå. “Fönster mot omvärlden”.. ska bort det også.. Men med fire blomstrende Clematis blir det ikke enkelt..

1 kommentar:

Meta sa...



Jag saknar nyckelhålet!!!!!!!!!!!!!! Men det blev snyggt. Kram gumman