fredag 1. september 2017

Murt, flyttet og plantet

Fem dager seinsommerledig. Jeg er heldig med den avspaseringen kanskje for det skal være fint vær, og slik ble det og, helt til kveldsregnet kom. Jeg har tenkt bruke tiden på å bli ferdig! Jeg hadde disse siste teglesteinene og sekk med sement. Check! Nå er det gjort. Ser litt klinete ut nå når det er vått men bare vent, det skal tørke og plantes. Nå har jeg brukt opp alle de teglestein jeg fikk hjem av sønnen for noen somrer siden.
Så flytt.. de tre plantene jeg fikk fra andre siden gjerde måtte flyttes nå dessverre, hadde ikke lenger plass for dem i rosenhagen.. Men jeg har satt dem på steder hvor jeg kommer se dem like godt.
Veronica longifolia ‘Blue Shades’ har fått plassen mellom de to rosene under morelltre. Her var det jo tomt etter at jeg forsøkt luke vekk hele den geraniumplanta som spredd seg her.  Blå Veronica og rosa roser kan bli flott.
Jeg hadde jo markert ut hvor jeg skal ha liljer på baksiden, nå er enda en plantet. Den røde herlige Lilium ‘Monte Negro’ kan bli flott på motsatt side av Red Ace som jeg flyttet her om kvelden.
Så Helenium, den satte jeg på plassen hvor jeg akkurat fjernet den store Heleniumplanten. Denne er enda ikke så stor så jeg klarer kanskje se dagliljen noen år i hvert fall. Helenium ‘Indianersommer’.
I stedet for de tre står nå ‘American Pillar’, en rose som kan bli 3-4 meter! Den burde jeg kunne binde opp mot vaieren og dekke opp med. Røde roser (m lite duft..) om sommeren. Kan bli spennende dette. Gravingen var nok også spennende, buttet mot en god del røtter som jeg klippet over. Forhåpentligvis var det syrinens røtter…
Det er riktig vrient å gjøre noe her bak rosene men jeg klarte å skuffe vekk så pass mye jord at jeg kunne plante en Clematis men det var nok på langt nær nok, burde gravet enda dypere. Denne Clematis ‘Sunny sky’ er også flyttet. Denne plantet jeg ved Forsythian i 2012 og det året blomstret den godt. Etter dette har den levt et tynt liv, ikke rart egentlig. Når jeg skulle grave opp den var den full av røtter fra spireabusken foran. Men røttene var store så kanskje det går, at den overlever, til tross det stusselige plantehullet..
Nå var det langt på dag men en siste innsats. Ved dammen. Her har det heller ikke sett greit ut i sommer. Nå har jeg fjernet Hostaplanter, dem har jeg nok av fra før håper jeg, samme med akeleier…
Men bilder av endringene må jeg nok vente med for regnet som ikke skulle komme.. kom. Plantet meg ferdig men ikke mye til bilder.. Den nye er enda en lønn, Acer palmatum ‘Dissectum’.  Gratulerer meg selv og til at jeg husket på alle strømkabler og ikke satt ned spaden et eneste sted.
Og som vanlig rekker jeg ikke mer enn å gi opp været å gå inn så kommer solen tilbake. men da var det alle rede kvelden.
Men nå gjenstår det tøffeste, resten av syrinhekken ved gjerdet skal vekk..!!..
Bilder lagt til 2.9
I stedet for de to Hosta plantene har jeg satt to små fra årets potter. En Euphorbia og en Heuchera, tror dette er, ‘green with dark vein’
Så i tillegg til Lønnen som fikk erstatte Hosta planten her satte jeg en hvit Astilbe i hjørnet. Denne fra astilben på andre siden som jeg tok vek 3/4 av da den blitt så alt for stor.

Ingen kommentarer: